AirSoftZone.dk

Danmark's største hardball forum
TEST Dato og tid er man sep 06, 2010 12:10

Alle tider er UTC + 2 timer [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: elektricitet Europa og USA
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hvorfor er det, at der er forskel på wat og volt i elektriske apperater og stik-kontakter i Europa og USA ???

Titel: Re: elektricitet Europa og USA

Geografisk sted: Århus C
Hold: Team Khokain
Spørg amerikanerne.. De har altid valgt ikke at følge de standarder, som vi har i Europa og nogle asiatiske lande :P
Hvor vi stort set kun bruger SI-enheder, bruger de deres egne måleenheder :P

Team Khokain
http://khokain.dk

Mr. Mavesur
Brugeravatar

Geografisk sted: Risskov.
Hold: GRAWsome
Fødselsdag: 28. mar 1979
imbanerf skrev:
Hvor vi stort set kun bruger SI-enheder, bruger de deres egne måleenheder :P

Nå ja... for 230V er mere end SI enhed end 110V, I see.

Amerikanerne og dele af Asien køre med 110V, resten af verden køre med 230V.
Der er historiske grunde til det, simpelt hen fordi det nu var dét der blev taget i brug først.
Heldigvis køre de med stik der ikke ligner vores, så man fucker det ikke op så nemt.
Vores er (næsten) kompatibel med det europiske standart stik, vores "Jord" sidder bare på stikproppen ikke på vægen.

Fordelen ved at køre med en højere spænding er at du har mindre tab i dine ledninger da din strøm er lavere.
Modsat siger amerikanerne at det ikke er sikkert med så høj spænding i husholdingen... man kunne jo blive slået ihjel.

Men ro på...
Det kræver ikke megen omtanke at transformere fra 110 til 230 (220) eller omvendt, så det er ikke noget praktisk problem.

Geilswijk skrev:

Har jeg på noget tidspunkt sagt det?! Nej!

Når jeg skriver, at de sjældent bruger SI-enheder, er det for at uddybe mit argument, hvor jeg pointerer at de altid har haft andre standarder. Ikke at 230V er mere en SI-enhed end 110V, WTF?! I bund og grund er ingen af dem SI-enheder, hvis vi skal være teoretiske. Volt er en SI-enhed. Så inden du langer ud efter nogen, så overvej lige dit eget ordvalg. :)

Team Khokain

Det du har gjort er, at du har angivet en værdi ved/med en SI-enhed.
- Altså, som jeg skriver, er VOLT en SI-enhed og ikke værdien!

Team Khokain

Mr. Mavesur
Brugeravatar

Tror godt du kan regne med at jeg kender mine enheder. :)

Men hvis du vil tærske langhalm på det:
Du skriver direkte at amerikanerne altid "ikke bruger" de standarter vi bruger i EU.
Og bagefter hævder du at det er fordi vi stort set kun bruger SI enheder, hvor de (amerikanerne) har deres egne (enheder).
Her er det så jeg vælger at undre mig, for jeg er ret sikker på at amerikanerne netop vil hævde at deres standart mål for spænding (Volt) netop er en SI enhed.

Jeg kan fint se at det du forsøgte at bruge deres lidt specielle længdemål vs. vores meter som argument, i en diskution om el-artikler, men det har ikke ret meget med noget at gøre.
Men for en god ordens skyld, vil jeg da oplyse at man plejer at kalde de længde, vægt og rum-mål der er afledt af det gamle engelske system for "Imperial" imodsætning til vores "Metric".

IS enhederne er, sjovt nok, et Internationalt System...
Det er derfor de heder sådan :wink:

Geografisk sted: Farum ; DK
Hold: PACS
Citat:

Super fedt indlæg, prøv at tænke inden du kaster mudder.

Hvis du skal til usa kan man få omformer stik for cirka 30 kr pr stk, og de fleste ladere til mobil og bærbar laver selv styrken om.

Brugeravatar

Geografisk sted: Tølløse, sjælland
Hold: Team Wartoys
Fødselsdag: 3. aug 1975
Hvis i rigtig tænker jer om så er der en helt bestemt årsag til at man har hævet spændingen på elnettet.........

At USA så ikke vil hoppe med på vognen har vist mere noget med stolthed at gøre.

Mvh

Powered by http://www.WARTOYS.dk

Geilswijk skrev:
Tror godt du kan regne med at jeg kender mine enheder. :)

Du har jo tilsyneladende ikke styr på, hvad der er en værdi og hvad der er en SI-enhed!

Hvis du læser lidt mellem linjerne - hvilket jeg fornemmer, at du har svært ved - så ville du forstå, at jeg erkender, at jeg skrev forkert!
Den eneste grund til at jeg skriver, at du fejler lidt mht. til værdier og enheder skyldes, at jeg vil pointere, at jeg ikke er den eneste der skriver forkert - her rejser jeg mig og peger på dig :)

Geilswijk skrev:
Jeg kan fint se at det du forsøgte at bruge deres lidt specielle længdemål vs. vores meter som argument, i en diskution om el-artikler, men det har ikke ret meget med noget at gøre.

Hertil vil jeg lige knytte den kommentar, at jeg hverken refererer til el-artikler eller decideret enheder, men mere den generelle amerikanske attitude vedr. fælles standarder, ligeledes at de vælger at bruge 110V fremfor 220V - hvilket Lyng har ganske ret skyldes deres stolhed, som bunder i deres historie.

Det vi diskuterer er ganske irrelevant, da du ikke forstår, at jeg snakker om den generelle amerikanske attitude vedr. fælles standarder og du hænger dig i, hvorvidt de bruger SI-enheder eller ej. I really couldn't care less!

Team Khokain

Mr. Mavesur
Brugeravatar

Hvis du nu lægger mærke til det lille "I see..."
Var det valgt i mangel på en overdrevet ironisk smily, da der nemmelig ikke er tale om at amerikanerne har deres eget mål for spænding, og derfor netop bruger samme enheder som vi.
Hvilket ellers var dit grundlæggende argument at de ikke gjorde.

Hele pointen fra min side er jo netop at hvis både den amerikanske og den europæiske værdi måles i samme enhed, hvordan kan den ene værdi så være mere korekt SI end den anden... ? :wink:
Hvorfor det ikke giver ret meget mening at tale om at amerikanerne netop ikke bruger SI systemet, når det kommer til strøm (Hvilket var hvad tråden handlede om), for de gør de jo tydeligvis.

Så jo, jeg har skam også styr på hvad der er en værdi og hvad der er en enhed.
(Hint: værdier angives oftest i tal, enheder gerne i bogstaver) :idea:

Hvorfor de har det elnet de har, har ikke noget at gøre med at de ville være anderledes end europa, men bunder i en strid mellem Westinghouse og Edison lige før århundrede skiftet, hvor Edison tabte kampen med sit DC net, men undervejs havde argumenteret så meget for farligheden af AC, at det bagefter blev besluttet kun at bruge de 110V som Edison brugte og mente sikkert (En værdi lagt så lavt at det ville undergrave en af fordelene ved konkurantens løsning).
Hvilket så er en historisk funderet begrundelse, der ikke bunder i et indgroet amerikansk ønske om at være på tværs.
... Som jeg også lagde ud med at skrive i trådens 3. indlæg.
Men det passer self ikke ind i stereotype billeder af bagstræberiske udlændinge. :wink:

...og kræver samtidig at man har en smule paratviden viden om netop dette, ret snævre felt, indenfor amerikansk videnskabs historie.
(Hvilket jeg godt vil indrømme måske er lidt nørdet (tangerende til det triste), hvis man ikke lige læser fysik eller lign.)

Og så blev det vist tid til dagens sang:

Before you point your finger
You should know that I'm the man,
If I'm the fuckin' man
Then you're the fuckin' man as well
So you can point that fuckin' finger up your ass.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Geilswijk skrev:
Hvis du nu lægger mærke til det lille "I see..."
Var det valgt i mangel på en overdrevet ironisk smily, da der nemmelig ikke er tale om at amerikanerne har deres eget mål for spænding, og derfor netop bruger samme enheder som vi.
Hvilket ellers var dit grundlæggende argument at de ikke gjorde.

Hele pointen fra min side er jo netop at hvis både den amerikanske og den europæiske værdi måles i samme enhed, hvordan kan den ene værdi så være mere korekt SI end den anden... ? :wink:
Hvorfor det ikke giver ret meget mening at tale om at amerikanerne netop ikke bruger SI systemet, når det kommer til strøm (Hvilket var hvad tråden handlede om), for de gør de jo tydeligvis.

Så jo, jeg har skam også styr på hvad der er en værdi og hvad der er en enhed.
(Hint: værdier angives oftest i tal, enheder gerne i bogstaver) :idea:

Hvorfor de har det elnet de har, har ikke noget at gøre med at de ville være anderledes end europa, men bunder i en strid mellem Westinghouse og Edison lige før århundrede skiftet, hvor Edison tabte kampen med sit DC net, men undervejs havde argumenteret så meget for farligheden af AC, at det bagefter blev besluttet kun at bruge de 110V som Edison brugte og mente sikkert (En værdi lagt så lavt at det ville undergrave en af fordelene ved konkurantens løsning).
Hvilket så er en historisk funderet begrundelse, der ikke bunder i et indgroet amerikansk ønske om at være på tværs.
... Som jeg også lagde ud med at skrive i trådens 3. indlæg.
Men det passer self ikke ind i stereotype billeder af bagstræberiske udlændinge. :wink:

...og kræver samtidig at man har en smule paratviden viden om netop dette, ret snævre felt, indenfor amerikansk videnskabs historie.
(Hvilket jeg godt vil indrømme måske er lidt nørdet (tangerende til det triste), hvis man ikke lige læser fysik eller lign.)

. [/i]

Kan du ikke uddybbe lidt omkring Westinghouse og Edisons uenighed, hvorfor var de uenige om det skulle være 110V eller 230V ?

Mr. Mavesur
Brugeravatar

Edison ville have et jævnspændings el net, og det havde han faktisk opbygget i og omkring NewYork.
Men Westinghouse kunne godt se ideen i at have vekselspænding helt ud til slut brugeren.
Edison kørte en omfattende lobbykampange imod AC strøm, som han hævdede var specielt farlig.
Bla. er det Edison's fortjeneste at den oprindelige elektriske stol kørte på Westinghouse's AC, ihåb om at folk ville blive mere bange for AC.
Men efter at Tesla bla designede en AC motor for Westinghouse, og deres net af transformatorstationer viste at AC var nemmere at arbejde med, og specielt havde mindre tab, vandt AC.

Men bla. pga. Edisons skrammekampang, blev det vedtaget at bruge en lavere spænding til den standart der skulle gælde for hele USA.

Brugeravatar

Geografisk sted: København
@imbanerf
Inden i fortsætter. Vil du så ikke holde tonen og snakke pænt til folk der skal hjælpe dig?
Sorry for off.

Søger:
TM - p226 mags

Araviz skrev:
@imbanerf
Inden i fortsætter. Vil du så ikke holde tonen og snakke pænt til folk der skal hjælpe dig?
Sorry for off.

ehhh.. Undskyld mig? Hvad snakker du om? :)
1) Gider ikke at fortsætte diskussionen, da den er irrelevant, eftersom vi snakker ved siden af hinanden.
2) Det er hverken mig der har brug for hjælp eller har oprettet tråden. Måske, at du lige skulle tjekke, hvad du snakker om først?
3) Siger du, at jeg skal snakke pænt? Har du evt. læst hans indlæg og halv negative attitude (tjek evt. hvad han har skrevet med og uden småt)?
4) Hvem er du til at bestemme, om jeg skal holde tonen, hvis jeg ikke gjorde? Kontakt en admin i stedet, hvis du føler dig stødt. Så tager jeg snakker med ham, hvis han mener det er relevant.
5) Jeg har på intet tidspunkt talt negativt til manden. Jeg har påpeget, at hverken han eller jeg er Mr. Perfect!

@Geilswijk:
Læser du på det naturvidenskabelige fakultet, AU? ;)

Team Khokain

Brugeravatar

Geografisk sted: København
@imbanerf
Jeg bestemmer ingenting overhovedet. Jeg ser bare at du imo ikke kan finde ud af at føre en diskution som et voksent menneske.
Hver gang du starter et indlæg lukker du mere eller mindre feses ud.

Søger:
TM - p226 mags

Araviz skrev:
@imbanerf
Jeg bestemmer ingenting overhovedet. Jeg ser bare at du imo ikke kan finde ud af at føre en diskution som et voksent menneske.
Hver gang du starter et indlæg lukker du mere eller mindre feses ud.

Erhm, det sjove i denne sammenhæng er, at du åbenbart læser indlæggene ekstensivt. Du har en opfattelse, og det er fair nok. Det kan jeg ikke gøre noget ved. Men at du kommenterer på en diskussion, som du åbenbart ikke har læst ordenligt, er ret mærkeligt. Tekst kan opfattes på rigtig mange måder, da man ikke kan se emotions. En tekst som faktisk er negativ, kan f.eks. læses positivt og kan samtidig være ironisk. Dette grunder i hvorledes man tolker den skrevne tekst ud fra ens humør eller opfattelse.
Det undrer mig, at du faktisk har behov for at fortælle mig, hvorledes jeg skal opføre mig. Som jeg tidligere skrev til dig, så burde du skrive til en admin, hvis du har et problem og føler dig stødt - se, netop det ville være mere voksent end at yde selvtægt.

Men det er jo tydeligt ud fra dit tidligere indlæg, at du ikke har læst tråden ordentligt! Så burde du ikke bare holde dig fra tastaturet indtil du har læst og forstået? Så slipper vi for dine unødige kommentarer :)

Team Khokain

King Prawn
King Prawn
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg
Hold: Sigma
Fødselsdag: 19. sep 1972
imbanerf: Brug lidt færre ord og tænk dig lidt mere om. Det virker som om du bare sidder og piller folks indlæg fra hinanden for at vride noget ud du kan opfatte som forkert. Det er traditionelt Geils job her, og hvis I begynder at gøre det ved hinanden fortsætter den her tråd i det uendelige.

HardCoil skrev:
imbanerf: Brug lidt færre ord og tænk dig lidt mere om. Det virker som om du bare sidder og piller folks indlæg fra hinanden for at vride noget ud du kan opfatte som forkert. Det er traditionelt Geils job her, og hvis I begynder at gøre det ved hinanden fortsætter den her tråd i det uendelige.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor at Araviz skal lege admin og fortælle mig offentligt, at jeg skal snakke pænt. Han kunne jo skrive en PM til mig eller vælge at kontakte en admin, hvis det virkelig var et problem for ham. Og du kan jo selv læse, at han åbenbart ikke har læst tråden godt nok siden han siger, at det er mig der beder om hjælp.

Jeg har mange gange skrevet, at jeg synes, at vores diskussion er irrelevant for at trække mig ud af tråden, men alligevel vælger folk at prikke til én (e.g. Araviz). Og nej, jeg piller ikke folks indlæg fra hinanden for at vride noget ud af dem. Jeg læser hele indlægget, hvortil jeg svarer på relevante fejltagelser, spørgsmål el.lign.
Mig og Geils ordkløveri har intet på sig, og bliver måske opfattet forkert. Sådan er det, når to fra samme uddannelsesinstitution begynder at diskutere. :)

Team Khokain

King Prawn
King Prawn
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg
Hold: Sigma
Fødselsdag: 19. sep 1972
Enig. Grunden til at jeg kom herind og brokkede mig var også at nogen havde rapporteret tråden, så folk bør gøre det i stedet for at blande sig en anden gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 2 timer [DST ]